В’юненко Євген – керівник компанії “ALUTAT” (АЛЮТАТ), яка займається виробництвом профілів для натяжних стель і Ольга Шпортун – керівник компанії інтер’єрних рішень “TKANO textile” (ТКАНО текстиль) розкривають дуже актуальні питання, які будуть корисні тим, хто робить ремонт чи планує робити ремонт своєї оселі. Обговорять шторні питання та вимоги текстильних декораторів до будівельників, які виконують роботи до приходу текстильних спеціалістів на об’єкт.
Існує така проблема, що багато майстрів-будівельників та майстрів-стельовиків не розуміють до кінця всіх нюансів взаємодії їх роботи з інтер’єрними спеціалістами з пошиття штор. Але це дуже важливо! Бо всі ми хочемо, щоб наш клієнт як в процесі монтажу, так і в кінці був задоволений!
В’ЮНЕНКО ЄВГЕН: Ольго, Ви займаєтесь шторним питанням уже 13 років, розкажіть, будь ласка, які бувають види текстилю та як вони класифікуються?
ОЛЬГА ШПОРТУН: Так, ми в шторному бізнесі вже давно, пройшли різні часи розвитку і маємо достатньо великий досвід оформлення і вирішення складних моментів. Тканини поділяються за різними критеріями: за складом, за країною походження, за вагою (наприклад: легкі, середні та важкі тканини). Вага – це саме той критерій, який суттєво впливає на вибір карниза. Тому, якщо ви обираєте важкі штори дуже важливою є якість карниза. Він мусить бути посилений – це забезпечить довгу експлуатацію тканини та легкий хід штори.
В’ЮНЕНКО ЄВГЕН: Коли Ви приходите на об’єкт може бути дві ситуації:
- Карниз ще не встановлений і ви пропонуєте той варіант який потребує клієнт згідно з його технічним завданням.
- Карниз уже встановлений на об’єкті. Що Ви робите в такому випадку?
ОЛЬГА ШПОРТУН: Дуже часто трапляється так, що на об’єкті вже встановлений карниз та змонтована стеля. У такому випадку ми не змінюємо конструктив карниза, ми виходимо з тих технічних умов, які вже є на об’єкті.
Так, звичайно у замовника є свої побажання та уявлення про функціонал текстилю та його візуал, але не завжди можна реалізувати те, що хоче клієнт, якщо карниз уже встановлений на об’єкті. Наприклад, клієнт хоче об’ємну складку і великий метраж тканини – це важко реалізувати в малій вузькій ніші, з малою висотою ніші.
Ширина ніші карниза – це вже є вихідні умови, які ми враховуємо. Якщо побажання замовника важко реалізуються, у такому випадку ми шукаємо компромісні рішення і шукаємо чим це обіграти за допомогою тканини й технології пошиття.
В’ЮНЕНКО ЄВГЕН: Як Ви вважаєте, який відсоток клієнтів не розуміє до Вашого приходу, що він не зможе реалізувати те рішення, що він хоче?
ОЛЬГА ШПОРТУН: Не буду намагатися окреслити це в якихось конкретних цифрах та відсотках. Скажу відверто, що це досить часто трапляється, коли замовник ще не здогадується до замовлення текстилю, що він не зможе реалізувати всі свої побажання, які він бачить на картинці або у своїй уяві лише через технічні умови змонтованої ніші або змонтованого карниза.
В’ЮНЕНКО ЄВГЕН: За допомогою чого відбувається легке пересування штор? Ви можете перерахувати, по можливості, що на вашу думку найважливіше?
ОЛЬГА ШПОРТУН: Так, у нас з досвіду вже склалися певні параметри, які потрібно враховувати для того, щоб шторами було легко користуватися.
У першу чергу – це правильно змонтована ніша! Вона має бути достатньо широка, щоб там можна було реалізувати тюлеве і шторне рішення. Якщо є можливість 20-25 см повна ширина ніші, це вже з урахуванням батареї під віконня.
По-друге, має бути достатня відстань між початком ніші до карниза. Тобто, того місця, де штора запаркована на сторону, коли вона відкрита.
Також важливо звернути увагу на початок карниза біля батареї або підвіконня. Тюлевий ряд має бути відразу перед підвіконням. Ні в якому разі не заходити на підвіконня або батарею.
І щодо карниза – важливо обрати те рішення, де є достатня відстань між шторним і тюлевим рядом. Це також забезпечить легкий хід штори. У такому випадку штора легко рухається і не тягне за собою тюль.
В’ЮНЕНКО ЄВГЕН: Яка відстань має бути від початку ніші до шторного ряду і між шторним та тюлевим рядом?
ОЛЬГА ШПОРТУН: Від початку ніші до шторного ряду оптимально, щоб це було від 4 см. Допустимо менше, але то вже критично. Важливо, коли штора буде відкрита та запаркована, вона має вільно розміститися з набором тканини та хорошою складкою.
Далі між шторним рядом та тюлевим також від 4 см. Дуже добре, коли ці відстані становлять 5-6 см, тому що це закриває всі потреби! 5-6 см це взагалі ідеально! Тобто, якщо між шторним рядом буде 5 см, а між тюлевим і шторним рядом 5-6 см. У такому випадку тканини взагалі не будуть між собою стикуватися і не будуть тягнути одна одну.
В’ЮНЕНКО ЄВГЕН: І в такому випадку Ви можете використовувати абсолютно будь-який текстиль у Ваших рішеннях і Ви можете запропонувати клієнту всі рішення, що ви маєте?
ОЛЬГА ШПОРТУН: Так, звичайно, і будь-яку тканину. І більш за те, зараз дуже популярні глибокі складки, для них потрібне місце. У цьому випадку ми можемо реалізувати й цю технологію.
В’ЮНЕНКО ЄВГЕН: А якщо ми говоримо про глибину ніші? Не кожен клієнт хоче, щоб його стеля була дуже низькою, не всі мають високу стелю, але всі хочуть зекономити висоту. Яка та оптимальна чи ідеальна висота, яку треба робити?
ОЛЬГА ШПОРТУН: Одна із наших основних задач на об’єкті – це дотримання висоти, ми ні в якому разі не зрізаємо висоту та не занижуємо стелю. Звичайно, добре, коли є можливість зробити нішу 7 см і вище, але, якщо такої можливості немає, тоді ми розглядаємо інші варіанти.
Якщо на об’єкті висота ніші 3-4 см і ми розуміємо, що іншої глибини ми не маємо в такому випадку ми обіграємо не глибоку нішу за допомогою технології пошиття та вибору тканини.
В’ЮНЕНКО ЄВГЕН: А що в такому випадку не отримає замовник? Що Ви йому в такому разі не можете запропонувати?
ОЛЬГА ШПОРТУН: У такому випадку ми не можемо запропонувати тасьму 10 см, тому що це не буде пропорційно до цієї глибини. Є моменти, коли глибина ніші невелика і тканина може вивертатися і давати просвіти. Це питання можна вирішити лише за правильною технологією пошиття.
В’ЮНЕНКО ЄВГЕН: А для чого тоді використовується висока тасьма?
ОЛЬГА ШПОРТУН: Висока тасьма потрібна, коли є висота стелі 2,70 і вище. Тасьма додає ребра жорсткості для тканини та висока тасьма є пропорційною до висоти стелі, тому ми при високих сталях робимо вибір у бік широких тасьм 10-15 см. Це є естетично для сприйняття.
В’ЮНЕНКО ЄВГЕН: Добре, Ви сказали 7 см, я колись чув вислів «чим більше, тим краще», але ми розуміємо, що не всі мають таку можливість. Як Ви розв’язуєте це питання, коли ви маєте 3 см, а коли 5 см?
ОЛЬГА ШПОРТУН: Бувають різні ситуації. Наприклад, якщо не можна знизити, то і не потрібно, тому що є комплекс інших рішень за допомогою яких можна обіграти та правильно оформити текстилем. Якщо зробити ідеальну нішу, але при цьому занизити стелю, вже не буде в інтер’єрові композиції. Таке рішення буде вибиватися. Таким чином можна зробити тільки гірше і текстилем вже не врятуєш ситуацію. Правильніше – це дивитися індивідуально на кожному об’єкті.
Звичайно, добре, коли є можливість зробити нішу 7-10 см, але не біда, якщо ніша виходить 3-5 см. Можна зробити гармонійний інтер’єр і з такими висотами.
В’ЮНЕНКО ЄВГЕН: Наступне питання про гачки та бігунки. Яка між ними є різниця, на що вона впливає, як їх обирати, які вони мають бути, щоб було легке пересування штор?
ОЛЬГА ШПОРТУН: Дуже важливо, щоб у комплекті з карнизом одразу йшли гачки або бігунки, у такому випадку вони ідеально підходять до даного карниза. У іншому випадку потрібно підбирати гачки або бігунки, тому що вони можуть не підходити за розміром або не підходити під цей тип карнизу. Він може стопорити або не буде рухатися з тканиною. Тобто, гачки чи бігунки мають бути рідні, які йдуть разом із карнизом.
Ви запитаєте скільки їх має бути, бо тільки спеціаліст зі штор може вам точно дати на це відповідь. Загальна рекомендація – це кожні 8 см. Наприклад, якщо карниз має довжину 3,20, то візьміть 40 гачків, навіть якщо карниз має 3 м – усе одно візьміть 40 гачків, так ви будете мати якусь кількість на заміну.
В’ЮНЕНКО ЄВГЕН: Чи залежить вибір гачків / бігунків від ваги штори? Чи потрібно це враховувати при покупці карниза? Коли спеціаліст із натяжних стель пропонує карниз, він повинен це враховувати?
ОЛЬГА ШПОРТУН: Для вибору гачка, вага тканини не є основним критерієм і не є тим питанням, яке має вирішувати спеціаліст по стелях, це ми можемо вирішити на своєму етапі елементарно додавши гачки частіше. Основним критерієм для вибору гачка – є те, що він має підходити під той карниз, який буде встановлено. От і все. Це і забезпечить хід штори.
В’ЮНЕНКО ЄВГЕН: Скажіть нам, будь ласка, де треба робити паз для гачків, звідки їх буде зручніше заводити?
ОЛЬГА ШПОРТУН: Таке питання, на яке можуть не звернути увагу, але для нас це дуже важливо! Бувають ситуації, коли ми приїжджаємо на об’єкт, а там взагалі не роблять паз для гачків, а в нас немає спеціального інструменту і ми просто не маємо можливості зробити той паз.
Загальна рекомендація – зробити паз на відстані 4 см від початку карниза. Не на самому початку, не на поділці нуль, а саме відступити 4 см. Тому що відстань між першим і наступним гачком 8 см і паз буде десь посередині. Ми блокуємо гачки стопорами та це унеможливлює випадання гачка.
Наприклад, якщо отвори зробити одразу на позначці нуль, до того місця гачок вже не буде заходити та ми вже будемо мати просвіт там, де немає тканини. В ідеалі це 4 см від початку.
В’ЮНЕНКО ЄВГЕН: А цей паз Ви закриваєте вже стопорами?
ОЛЬГА ШПОРТУН: Так ми маємо стопори, якими закриваємо цей паз. Єдине, що цей паз має бути відповідно оброблений, тобто без нерівностей та зазубень. Треба, щоб він був обшліфований.
В’ЮНЕНКО ЄВГЕН: Усім відомо, що найкращий стик – це той стик, котрого немає, але, якщо технічно інакше неможливо? Чи є це проблема для Вас взагалі?
ОЛЬГА ШПОРТУН: Якщо штори плануються закриватися і щоденно рухатися, краще зробіть стики по центру. Якщо ж штори виконують більше декоративну функцію і ними закриватися щодня не потрібно, тут же напевно питання максимально скрити стик. Тобто, змістити від центру і вже не важливо, у якому це безпосередньо місці. Якщо стик по центру його більш помітно. Ось такі дві рекомендації.
В’ЮНЕНКО ЄВГЕН: Якщо я правильно розумію, то стик треба робити у тому статичному місці де штори не будуть рухатися взагалі. Якщо зробити стик, наприклад, десь там 50 см від краю де штора статична – це нормальна чи ні?
ОЛЬГА ШПОРТУН: Скажу так, що це взагалі не проблема, можна спокійно робити стик у тому місці, тим паче якраз там стик шторами й прикриється. Візуально не буде його помітно. Єдина основна вимога до стику – це правильна його обробка, щоб бігунок все-таки міг проходити через місце стику вільно.
В’ЮНЕНКО ЄВГЕН: Ми в інтер’єрних рішеннях маємо різні варіанти. Наприклад, карниз може йти від стіни до стіни, тут усе просто та естетично, а якщо це одне вікно та дуже довга стіна? Які рішення та варіанти будуть найкращими у цьому випадку?
ОЛЬГА ШПОРТУН: Якщо ж потрібно карниз зробити коротшим, виникає питання на скільки його заводити на стіну.
Скажу так, якщо 20 см візуально – це може бути нормально. Але врахуйте, якщо тканина при відкритому положенні мусить запаркуватися на 50 см, то у вас тканина буде заходити на вікно. Тобто, якщо дозволяє стіна, то ми заходимо на стіну в середньому 50 см.
Навіть можна 50-60 см. Але також треба враховувати, якщо ви зайдете на стіну 60 см, а там залишиться лише 20 см, то в такому разі доречно зробити все-таки карниз від стіни до стіни. Якщо дозволяє ширина стіни та достатньо вільного місця залишається, зайдіть на 50-60 см – це буде добре і візуально.
І ще важливо щодо пропорцій, щоб не було ширше ніж довше.
В’ЮНЕНКО ЄВГЕН: Багато клієнтів хочуть, щоб штори підсвічувалися, що Ви можете в про це сказати? Тому що не завжди той, хто змонтував карниз, бачить, як це буде в кінці.
ОЛЬГА ШПОРТУН: Я розумію чому замовники обирають це рішення. З одного боку воно створює достатньо інтимну та затишну атмосферу, з іншого боку підсвітка все-таки змінює відтінок штор, відтінок самої тканини.
Є категорія замовників, яким це дуже важливо. У такому разі треба пам’ятати, що підсвітка змінює колір тканини. Ми не можемо передбачити, як буде змінюватись колір, тому що є тепла, холодна, нейтральна підсвітка.
При виборі підсвітки зважайте на те, що вона змінює колір тканини, але це не змушує вас відмовлятися від цього рішення, тому що дійсно воно є цікавим. Просто обирайте тканини зі спеціалістами, які можуть передбачити як, буде поводити себе тканина при тому чи іншому сценарії освітлення.
От і все! Ваша робота і наша робота спрямована на те, щоб вирішувати складні завдання на об’єкті, тому ми й потрібні для замовників, а замовник реалізує своє бачення, тому ми за підсвітку, але з розумним підходом.
В’ЮНЕНКО ЄВГЕН: Ольго, я вважаю, що сьогодні ми підняли дуже багато важливих питань, які стануть у нагоді людям, які роблять ремонт. Я сподіваюсь, що наша розмова була дуже корисною для наших глядачів та вони зможуть використовувати такі поради від Ольги на своїх об’єктах.
ОЛЬГА ШПОРТУН: Дякую Вам за запрошення на цю розмову. Вдячна Вам за те, що порушуєте питання, фіксуєте, наскільки важливо враховувати кожен етап ремонтних робіт від початку і до фінішу, від проєктування стелі та до навішування штор. Дякую вам за це.